Maanantain ja tiistain välisenä yönä palattiin Kullan kanssa Madridista.

Pihalla olevia turisteja Madridin keskustassa. Madridilaiset panostavat talojensa julkisivuihin ihan eri tavalla kuin nîmesiläiset.

Matkaseurana meillä oli ystävämme Johannes Kastaja, joka oli huolehtinut matkan varauksesta ym. Se oli nimittäin varannut matkan itselleen jo ajat sitten internetistä ja kehui löytäneensä huipputarjouksen: lennot Barcelona-Madrid-Barcelona + hotelli 3 yötä + autonvuokraus = vain 170 e/hlö!!! Me tungettiin sitten mukaan, kun kerta noin halvalla sai kaiken tuon. Todellisuudessa matka tuli maksamaan meille kaikille paljon paljon enemmän, esim. meille Kullan kanssa 10-kertaisesti tuon huipputarjouksen, mutta se kannatti, sillä oli niin hauska matka! Miulla tosin kon trollifriikkinä meinasi mennä hermot monta kertaa esim. heti matkan alussa, kun meinattiin myöhästyä lennolta. Lähdettiin nimittäin aamulla noin klo 10 JK:n luota ja meijän lento Barcelonasta lähti joskus klo 15 maissa. JK:lla oli kaikki paperit ja liput ja se sanoi miulle, että riittää kun ollaan paikalla 40 ennen lennon lähtöä, mikä kuulosti miun korvaan oudolta, mutta päätin kerrankin luottaa toiseen ja olla kontrolloimatta. Teki nimittäin hyvää olla totaalisen huoleton yksityiskohdista, kun joku toinen kerran oli luvannut ne hoitaa. Pojat olivat ihan innoissaan matkalle lähdöstä ja tunnelma oli katossa. JK oli ostanut navigaattorin, joka tietysti asennettiin paikalleen. Barcelonaan saavuttaessa aika alkoi olla jo niukoilla, mutta ainakin oltiin oikeassa kaupungissa. Jotenkin onnistuttiin kuitenkin eksymään eikä millään meinattu löytää lentokentälle. Miulla alkoi jo tulla paniikki, että myöhästytään, mutta pojat vaan ajeli ympäriinsä Barcelonan keskustassa ja kiljuivat:"Navigaattori etsii uuden reitin! Navigaattori etsii uuden reitin!!!" Lopulta miun oli pakko kehottaa niitä keskittymään, sillä tarkoitus oli päästä sinne kentälle ajoissa eikä vain pyöriä ympyrää Barcelonassa navigaattorin kanssa leikkien. Lopulta päästiin kentälle ja Vuelingin tiskille, jossa luki ULTIMO MINUTO! Mie pyysin JK:lta liput ja siellähän se oli: Check-in menee kiinni 40 min. ennen lennon lähtöä!

Tää kuva tuli nyt väärään paikkaan...Enivei, mopsien kokoontumisajot Parque del Montaña -puistossa. Tutuistuimme siellä madridilais-venezuelalaiseen pariskuntaan, jotka olivat tulleet 6-kuukautisen mopsinsa tapaamaan sisaruksiaan. Juttelimme heidän kanssaan mm. pohjoismaitten sos.turvasta, Espanjasta, koirista ja he olivat hyvin kiinnostuneita Suomesta.

Saatuamme matkatavarat rekisteröityä ja maihinnousukortit käteen meillä meni jotenkin ajantaju lopullisesti sekaisin ja mentiin syömään, vaikka aikaa oli vain kymmenisen minuuttia. Hampurilaiset ja litra juomaa kännyissä oltaisiin ruvettu syömään sudennälkäämme, kunnes mie tajusin katsoa maihinnousukortteja. Meijän olisi jo ajat sitten pitänyt olla portilla! Eikun menoksi hampurilaisia suuhun tunkien! Juomat lensi turvatarkastuksessa roskiin ja Kulta kerkesi jo kerran hävittää maihinnousukortinkin. Miulla oli kamala vessahätä, mutta onneksi sitä vessa ei löytynyt, sillä saavuttuamme portille meitä ei meinattu enää päästää koneeseen. Kone oli lähdössä viiden minuutin sisällä...Virkailija soitti koneeseen ja meidät luvattiin ottaa mukaan. Matkustettiin yksin bussilla koneelle, jossa kaikki muut matkustajat ja miehistö loivat meihin paheksuvia katseita. Mikä häpeä!

Kaikkialla oli ihania julkisivuja!

Kun vihdoin pääsin vessaan lentokoneessa ja kuljin JK:n ohi (myö ei valitettavasti saatu vierekkäisiä paikkoja), se kuiskasi miulle ihan punasena:"Miulla ei oo ajokorttia mukana! Unohdin sen autooni." JK oli siis vuokrannut auton, mutta sillä ei ollut ajokorttia. Tyypillistä Johannes Kastajaa. Se oli unohtanut myös ostamansa Madrid-oppaat autoon. No, onneksi Kullalla oli ajokortti mukana ja miksipä ei olisi ollut, se kun säilyttää sitä lompakossaan.

Mopsi eli pug eli carlin eli Men in Blackin koira...

Afrikkalaisia piraattituotteiden kauppaajia. Istuttiin Madrid Visionin kaksikerroksisen bussin ylädeckillä ja nähtiin, kun kolmisenkymmentä piraattimyyjää ryntäsi Puerta del Solin aukiolle ja salamannopeasti levittivät kangasnyyttinsä kadulle ja alkoivat asetella tuotteitaan näytteille.

Madrid on valtavan suuri kaupunki ja jos aikaa on vain muutama päivä, kannattaa ehdottomasti ostaa lippu Madrid Visionin nähtävyysbussiin. Sen kyydissä näkee kaikki tärkeimmät nähtävyydet ja kyydistä ja kyytiin voi hypätä miten haluaa bussin omilla pysäkeillä. Madrid Vision kiertää kaupunkia myöhään yöhön asti. Kuvassa taitaa olla Palacio Communicaciones.

Joku aukio...Kaupunkia halkoo pohjois-etelä-suunnassa Paseo de la Castellana, joka muistuttaa miusta Heslsingin Esplanadia - tietysti hieman suuremmassa mittakaavassa...Tuota Paseota me ajeltiin kolmen päivän aikana edestakaisin.

Sunnuntaisin madridilaiset tuntuvat viettävän paljon aikaansa kaupungin monissa puistoissa, kahviloissa ja ravintoloissa eikä kotona käkkimällä. Parque del Retiro oli täynnä ihmisiä - ja koiria. Aivan mahtava paikka - kaunis, hyvinhoidettu, hyvä meininki. Tässä kuvassa on ennustajanainen asiakkaansa kanssa. Retiron keskellä on pieni lampi, jonka ympärillä oli kymmeniä ennustajia, helppoheikkejä, kiinalaisia hierojia ym.

Ja teletappi!!!

Tämän jönglööri-tasapainotaiteilija-koomikon ympärille oli kokoontunut sadoittain ihmisiä eikä ihme, sillä spektaakkeli oli superhauska ja mukaansatempaama! Paljon en äijän vitseistä ymmärtänyt, mutta hauska se silti oli ja sen takia jäätiin seuraamaan esitystä ainakin puoleksi tunniksi.

Käytiin soutelemassa Retiron lammella. Poikien soutamisesta ei tullut mitään, joten miun täytyi ottaa airot kauniisiin käsiini.

Santiago de Bernabéu. Valitettavasti parempaa kuvaa ei tullut otettua, koska aina mentiin tämän legendaarisen Real Madridin kotikentän ohi kiitämällä vuokra-Ford Focuksellamme.

Tapaksia ja sangriaa Cañas y Tapas -baarissa. Kyllä oli hyvää! Ei me muuta syötykään kuin tapaksia, mutta Espanjassahan sitä oltiinkin.